040 536 5951 hietsu@juhahietanen.fi
27
lokakuu 2016

Ei viikkoa ilman kustannusalan uutisia. Viime viikolla Otava osti Nemon ja Docendo yhdisti osaamisensa Crime Timen kanssa.

Kuvio on selvä: isot shoppaavat pieniä, keskikokoiset diilaavat pienten kanssa. Tavoitekin on selvä: kakku kutistuu, mutta onnistuneilla manöövereillä se oma kakunpala saattaa kasvaa.

Ja täytyy nostaa hattua alan toimijoille. Pyyhettä ei ole heitetty kehään, niin kustantamot kuin kirjakaupat markkinoivat hartiavoimin herättääkseen lukijat. Onpa nähty Hesarin kannen täyttävä Jari Tervokin. Pitkästä aikaa, vaikka me kai jo hänet tunsimmekin?

Ja pitäisi olla fakiiri väistääkseen somessa kirjailijoiden maksetut mainokset. Silmille hyppää tuon tuosta tyylikästä jälkeä, joka pitää suosikit mielessä. Mutta säilyykö muisto sliipatusta kiiltokuvasta sinne asti, että kaikki kaupan edellytykset täyttyvät:

  1. Asiakas päätyy kirjakauppaan tai myyntisaitille.
  2. Asiakkaalla on rahaa.
  3. Asiakas on motivoitunut ostamaan.

Valitettavasti sekä henkinen että fyysinen polku on usein turhan pitkä.

Tilanne käy heti lupaavaksi, kun asiakas astuu kirjakaupan ovesta sisään. Tai klikkaa itsensä verkkokirjakaupan sähköiseen katalogiin. Kyllä hänen kainaloonsa jotain saadaan työnnettyä, edes alelaarista.

Mutta sen paremmin kivijalkakaupoissa kuin nettimyymälässä ei ole merkkejä varsinaisesta tungoksesta.

Riski, että sivusto kaatuisi ruuhkaan on olematon.

Missä se väki sitten on, joka ennen jätti isoimman jäljen kassakuitteihin? Vakavaraiset, keski-ikäiset tai jo ehtoota lähestyvät, kulttuuria ja älykästä keskustelua rakastavat kansalaiset. Okei, tiesit tämän: nenät kiinni läppärissä tai kännykässä – seukkaamassa kaltaistensa kanssa.

Netti voi olla kirja-alalle kirosana, mutta ilman nettiä Jeff Bezos ei olisi saanut autotallissa syntynyttä Amazonia sellaiseen lentoon, että Bezos valloittaa seuraavaksi avaruuden.

Netissä lukijoittenkin läppä lentää, usein heittäydytään syvämietteiseksi. Moni kehaisee jo lukeneensa viime viikolla julkaistun uutuuden. Toinen nokittaa: minäpä luin jo sen ja sen. Samalla he jakavat linkkejä Carpool Karaokesta ja videoita kissoista ja pian jo omasta elämästään…

…mutta eivät ainuttakaan videota suosikkikirjailijastaan. Mikä ei ole ihme. Niitä ei ole tarjolla.

Paitsi ehkä jostain verkon hämäristä vastaan saattaa tulla 25 minuutin editoimattomia taltiointeja messujen tai kirjakaupan kirjailijahaastattelusta tai paneelikeskustelusta. Ne saattoivat paikan päällä tarjota elämyksen, mutta verkkohitiksi niistä ei ole.

Se on sääli. Harvoin kuulee niin hauskoja, viisaita, ajattelemaan panevia tarinoita kuin kirjailijan suusta.

Ennustus: kun joku päättää tuottaa vetäviä, oivaltavia ja tunteisiin vetoavia videoklippejä Suomen sanavalmiimmista kirjailijoista, ne löytävät yleisönsä heti. Tässä on heti yksi joka katsoo. Pitäisiköhän tehdäkin?

Kenen haastattelua sinä katsoisit ja mitä haluaisit häneltä kysyä? Jätä kommenttisi alle tai tänne Facebook-sivulle.

Kirjoittaja Juha Hietanen on riippumaton kirjamies, jonka sydän sykkii hyville tarinoille

Kauden oma kärkiviisikko - toistaiseksi

henriikka-ronkkonen-ja-mielikuvituspoikaystava

Henriikka Rönkkönen kirjoitti kirjan Mielikuvituspoikaystävä

Lista elää kuten yöpöydän lukupinokin. Nämä vuonna 2016 julkaistut suosikkini ovat muuten aakkosjärjestyksessä.

Millainen on sinun listasi? Vinkkaa minullekin!

Christoffer Carlsson: Salaisuudet, Johnny Kniga

Laura Friman: JVG - Etenee, Siltala

Riku Korhonen: Emme enää usko pahaan, WSOY

Henriikka Rönkkönen: Mielikuvituspoikaystävä, Atena

Antti Tuomainen: Mies joka kuoli, Like



Pin It on Pinterest

Share This